21 July 2012

S578 - Ramadhan

Salam

first of all, Selamat Menyambut Ramadhan kepada semua umat Islam =)

alhamdullilah tahun ini saya berpeluang berpuasa bersama keluarga.sangat best ye! yela, kali terakhir berpuasa dengan family tahun 2002.pada 2003, saya dah masuk sekolah berasrama, memang lima kali Ramadhan dekat sekolah lah, dan selepas itu masuk yutipi, maka, sambung ramadhan di yutipi selama tiga kali. 

dan, bulan 1 ramadhan tahun 2011 sama dengan tarikh bermulanya 10-day trip kami sebelum pulang ke malaysia. jadi saya menyambut ramadhan di Zurich, Switzerland.

*gambar yang di-ambil pada 1st Ramadhan tahun 2011*

bagi saya, pengalaman berpuasa selama 10-day trip ini sangat lah bermakna.kerana selama 10 hari berpuasa di perantauan ini, saya sempat berpuasa di Germany, di Greece dan Istanbul. 

sejujurnye, bercuti di bulan ramadhan di negara barat sangat memerlukan kesabaran yang tinggi. terutamanya dari segi nafsu makan.sebabnye restaurant di sana beroperasi seperti biase, al maklumlah mereka tidak perlu berpuasa.hihi.dah la makanan semua nyer best-best jer.haruslah saya survey restaurant mane yang paling best, dan ajak kawan-kawan berbuka di restaurant itu.

dan sangat penat juger.sebab kami tak guna public transport pun untuk ke satu-satu tempat menarik.sebab ini kan budget trip.hihi.semuanyer bejalan.tapi disebabkan peluang nk ke sana bukanye selalu, so kena lah lupekn jer perasaan itu, dan enjoy suasana sekeliling!

dan ape yang paling mencabar ialah, ramadhan pada musim panas.complete package cuaca above 39 degree dan waktu siang 12 jam.sangat lame yer.mmg tiap2 hari tak sabar rasenyer nk tunggu waktu berbuka.cume kalau travel dekat tempat2 yg menarik tue, xdela terase sgt kelamaan berpuasa itu.

oh ya, berpuasa di istanbul best jugak walaupun bukan semua org instanbul berpuasa, walaupun kedai makan beroperasi mcm biasa.ape yang best nyer ialah dapat sembahyang di masjid setelah lapan bulan tidak menjejakan kaki di masjid!

oke.begitulah kisah berpuasa di perantauan.walaupun 10 hari jer, tapi sangat bermakna yer.dan kawan-kawan yang travel bersama saya berbangsa cina, dan mereka tidak lunch selama 10 hari itu walaupun mereka tidak perlu berpuasa dan kami dinner semasa waktu berbuka.sangat baik kan? =)

sekian, wsalam~

No comments: