03 June 2012

S574 - Ziarah:Madinah

Salam

alhamdullilah, tahun ini saya sekeluarga dijemput untuk menunaikan umrah menjadi tetamu Allah SWT dan Rasullah SAW.kami kesana selama lebih kurang 12 hari. kami tinggal di madinah selama 4 hari dan di mekah selama 8 hari.


dari Kuala Lumpur, flight transit di Muscat, Oman. disebabkn tak bole kuar from airport, xdapat lah nk feeling jalan2 dekat muscat walaupun transit almost 6 hours.hanya mampu ambil gambar stand Muscat Daily ini jelah sebagai kenangan..


flight dari Muscat ke Jeddah lebih kurang 3 jam je.dan perjalanan dr Jeddah ke Madinah almost 8 hours.sangat lame ye.tp, xrase ape2 pon sbb terlalu penat.tido je all the way to Madinah.hihi.

di Madinah, kami tinggal di Mubarak Silver Hotel.hotel ini dekat je dengan Masjid Nabawi, lebih kurang 300 meter cmtue je.dr hotel dah bole nampak tiang2 Masjid Nabawi.


tiap2 waktu sembahyang, beribu-ribu orang ke Masjid Nabawi ini.MasyaAllah.sangat seronok sembahyang di sini.suasana yg sangat berbeza dengan masjid di Malaysia.rasa tenang je nk beribadah.

suasana di hadapan Masjid Nabawi sebelum waktu asar.tiang-tiang die belakang itu bukan hanya sedar tiang biasa.pada waktu siang, ia akan terbuka dan menjadi payung, pada waktu malam pule, ia bertukar menjadi lampu.sangat kreatif kan?



ini pula suasana di hadapan Masjid Nabawi pada waktu malam which is selepas Isyak.nampak kan orang yang sangat ramai di belakang itu.beginilah suasana di Masjid Nabawi.sentiasa dipenuhi dengan jemaah dari seluruh dunia.




selain ke Masjid Nabawi, tour leader (ustaz zaim) dan mutawwif (ustaz coco) bawa kami semua jalan2 di sekitar Madinah.kami ke Bukit Uhud.disini lah tempat berlakunya perang uhud. haa.ini lah gambar hadapan bukit uhud yang dimaksudkan itu.bukit uhud juga dikenali sebagai bukit syurga. ramai juga jemaah yang mengambil kesempatan untuk mendaki bukit ini, termasuk lah saya!


*di puncak bukit uhud*

di tepi bukit uhud ini, terdapat pasar tani. macam-macam yg dijual disini termasuklah kurma.dan harga kurma di pasar ini jauh lebih murah berbanding harga kurma di kebun kurma.


haa.bermacam-macam jenis kurma yg dijual.ade kurma ajwa, kurma nabi.emm.ade macam2 lagi sebenarnye.tp, dua jenis kurma ini je yg saya ingat.hihihi.


selain kurma, tasbih pon ade dijual.bermacam-macam jenis dan warna.


kami juga ke Kebun Kurma Abdul Aziz.signboard ini pon dah ditulis dalam bahasa malaysia.mungkin jemaah dari malaysia merupakan tetamu istimewa kebun ini. disini ade jual macam2 jenis chocolate dan kurma.cume harga nye agak mahal jika dibandingkan dengan pasar kurma.ape yang bestnye dekat sini ialah, kalau musim kurma, jemaah dpt experience petik buah kurma.disebabkn sekarang bukanye musim kurma, kami hanya dapat experience bergambar bawah pokok kurma aje lah. =P


pokok kurma sgt besar, ala2 mcm pokok minyak sawit sikit2. can u see the similarities?

*ini lah pokok kurma*

oh ya, ini pula Masjid Quba'. masjid ini merupakan masjid pertama yang dibina oleh Rasullah SAW selepas berhijrah ke Madinah dari Mekah. dan pahala menunaikan solat di masjid ini adalah sama seperti mengerjakan satu umrah.haa.banyak kan..


kami juga ke Pasar Kurma.dan terbukti, harga kurma dan chocolate di pasar kurma jauh lebih murah jika dibandingkan dengan kebun kurma dan kualiti nye sama aje.jadi, jika anda nk shopping kurma, datanglah ke pasar kurma. =) kesimpulanye, pasar ni jual macam2 jenis makanan yang sesuai untuk di bawa pulang ke Malaysia untuk dihidangkan kepada saudara mara.



ke'busy'an semasa membeli-belah di pasar kurma.semua org jadi busy sbb mase yg diberikan adalah limited, tetapi barang-barang yang hendak dibeli adalah unlimited.how?



*signboard*

dan pada hari ke-4, kami dah nk bertolak ke Mekah.sebelum bertolak ke Mekah, kami mengucapkan selamat tinggal kepada Rasullah SAW di Raudhah.Raudhah ialah kawasan pertama Masjid Nabawi dan di bawah kubah hijau itu lah teletaknya Makam Rasullah SAW.Raudhah adalah antara tempat yang Allah makbulkan doa. =)

dan semua jemaah yang ke Masjid Nabawi, pasti hendak ke Raudhah untuk berdoa.bagi jemaah lelaki, tiada masalah sbb jemaah lelaki boleh ke sini setiap masa.cume jemaah perempuan jela yang problem sikit sbb jemaah perempuan hanya boleh ke Raudhah pada jam 9:00 pagi hingga 11:00 pagi, selepas Asar, dan juge pkul11:00 malam sehingga 1:00pagi. alhamdullilah, saya berpeluang berdoa di Raudhah.itu adalah antara moment yang berharga dlm hidup saya.



oke lah.setakat ini sahaja cerita di Madinah.

sekian, wsalam~

1 comment:

Alan Hakim said...

terimakasih atas ceritanya, selanjutnya saya minta izin mengcopy fotonya, saya akan menyebutkan sumbernya apabila saya publish, terimakasih ...