29 August 2012

S580 - Doctor of Philosophy

Salam

Semasa semester akhir di yutipi, semua batchmate saya sibuk mencari, meng-apply kerja.tetapi saya pula sibuk mencari scholarship, mencari universiti untuk menyambung pelajaran.sebab saya tidak pernah terlintas di fikiran saya, untuk menjadi wanita berkarier.

ye lah, saya hanya lah seorang researcher di sebuah universiti semasa internship.sepanjang internship lapan bulan itu, saya hanya perlu menyiapkan coding-coding yang diarahkan oleh supervisor.kehidupan seharian saya adalah menjadi programmer jer. sudah lah itu, dalam sebulan, saya hanya berkerja 14 hari, dan lagi 14 hari akan digunakan untuk travel di sekitar Europe. sangat best kan life macam tue?

Mengikut pengalaman senior-senior, graduate programme saya kebanyakan nya ditawaran untuk bekerja dekat department Human Resource. dan saya paling tak suka HR, sebab saya sangat sangat sangat tidak suka management.Working for Human Resource Management department will always be my last choice. Ini lah antara sebab mengapa saya memilih untuk menyambung pelajaran instead of bekerja. jika sambung belajar, boleh pilih course ape yang saya minat.

Alhamdullilah, mungkin rezeki di saya, saya berjaya mendapat tawaran membuat Ph. D di sebuah universiti tempatan tanpa perlu membuat masters terlebih dahulu.wah, ini nama nye fast-track.tentu lah saya sangat gembira kerana impian saya selama ini tercapai, dan mendapat bonus fast-track lagi. seperti yang tertera, registration nye ialah hari ini, 29th August 2012.


Pada mulanya, saya agak dilema.serius ke nk buat Ph. D terus sedangkan tak ade pengalaman buat masters pun.dan pengalaman buat research Ph. D dengan research Final Year Project/internship sangat jauh berbeza kut.hmmmm..

Semasa saya dan keluarga mengerjakan umrah, saya berdoa supaya diberi petunjuk ape yang terbaik untuk saya.Alhamdullilah, Allah anwsers my prayer. saya semakin yakin dengan pilihan untuk sambung belajar.

sekian, wsalam~


No comments: