30 August 2012

S581 - Birmingham dan MARA

Salam

Disebabkan saya dah bersemangat nk further study for Ph. D, saya pun datang lah visit my supervisor-to-be nak discuss in details tentang Ph. D research sebab saya dapat offer ini tanpa perlu propose any Ph. D proposal telebih dahulu. kononye nk buat preparation lah before start nanti. dan hari itu lah baru saya tahu research saya berkaitan dengan data networking dan android. alamak! bab android tue oke je, tapi, saya memamg tak minat networking kut.macam mane nak survive ni.tak kan lah saya nak buat bende yang saya tak suka semata-mata nak dapatkan title Doctor of Philosophy?

Terus rase tak semangat nk sambung Ph. D. saya decline offer Ph. D itu.  =(

Tidak lama selepas itu, middle of May kalau x silap, saya dapat offer Masters in Computer Science dekat University of Birmingham this coming September 2012 semester. saya apply for Masters by coursework, which okay lah kut sebab courses nye nanti lebih kurang macam courses degree saya. cume masalahnye ialah, saya tak ada scholarships dan sempat ke nak apply dalam masa 4 bulan before fly.

Oh, saya teringat pasal MARA dan saya fikir mereka mesti boleh bagi scholarship sebab saya dah ade offer letter.yakin! saya pun pegi lah ke pejabat MARA untuk apply for scholarship. tapi malang nya, application date dah tutup since March lepas. saya pun try lah tanye, "Tak ade special application ke untuk student yang dah ade offer letter?", kakak tue ckp, ape-ape pun, still kene tunggu March next year. saya cuba lah explain bahawa saya baru sahaja dapat offer ini. kakak tue ckp, "Boleh je apply MARA scholarship, even tak ade offer letter". owh, macam tue eaaa.....

Sangat sedih ye bila tepakse deferred offer tue for next year disebabkan ter-miss application date sahaja. tak ape lah.mungkin tak ade rezeki saya untuk fly this year.

Pada mula nya, kisah further study saya memang sangat mengembirakan. dapat offer sana-sini, tapi banyak pulak halangan nye. saya tak minat area of research tue lah, tak dapat scholarship lah.

Saya redha je. mungkin Allah sudah merancang sesuatu yang lebih baik untuk saya =)

Sekian, wsalam~

No comments: