21 August 2011

S508 - Berlin, Germany

salam

dari hamburg, saya ke berlin dgn menaiki train selame dua jam.berlin is the capital,germany.kalo dekat hamburg saya xde sgt nak cite pape yg penting sbb hamburg xde pape history pon.

untuk berlin, saya ade cite nk share.berlin ade history! and hilter sgt famous dkt berlin.oke.before saya cite pasal history berlin, nk bgtaw berlin ade tv tower.tv tower ni ala2 mcm kl tower la.saya pon xpasti ape yg special pasal tower ni, tp, mase kteorg smpai sana temph hari, sgt ramai org yg beratur nk enter tower ni.

oke.jom start dgn berlin history.ni statue hilter dekat tgh2 city centre.melalui satu sumber, hitler penah kuasai germany satu ketika dulu, sbb tue lah hilter famous dekat germany.



and then, zaman dulu, berlin tebahagi kepada 2.east and west side.and fyi, east and west side ni dibahagikn dgn satu dinding yg sgt tinggi and east and west side die mcm berperang.tp, at last diorg berdamai and jadilah satu BERLIN.smpai sekarang, diorg still simpan a apart of the wall utk org ramai tgk.haa.ni gmbr saya berlatar belakangkan wall tue lah.


selain drpd berlin dibahagikn kepada 2 bahagian which are east and west, berlin juga dibahagikn kepada 4 kawasan.mcm dlm peta dkt bawah ni.satu bahgaian dijajah oleh France, satu bahagian oleh US, satu bahagian oleh UK dan satu bahagian lagi oleh China.

ade nmpk kan ade line merah dlm map ni.itu lah wall yg pisahkn east and west berlin.panjang kan? dah lbey kurang mcm great wall of china.mungkin china yg cadangkn wall ni kowt memandangkn diorg jajah sebahagian drpd berlin dan negara diorg dah ada satu wall mcm ni.hihi.


oke.disebabkn satu kawasan tue dijajah oleh US, jadi ade la signboard ni dkt entrance kawasan US tue and still signboard ni dikekalkn smpai sekarang.



then, saya ada pegi jugak dkt olympic stadium.just a normal stadium with olympic symbol at the entrance.


shadow of us!

that's all for berlin.saya ada cerita yg lebih menarik utk next post.stay tune!

sekian, wsalam~

No comments: